Өнөөдөр бид эртний бөгөөд маш сонирхолтой үзэгдэл болох Тувагийн бөө мөргөлийг авч үзэх болно. Тувачуудын өвөг дээдэс нь Төв Азийн туркууд юм. Тэдний анхны итгэл үнэмшил бол бөө мөргөл байв.
13-р зуунд одоогийн Тувагийн нутаг дэвсгэрт суурьшжээ. Энэ хугацаанд бөө мөргөл нь алга болоогүй. Таван зууны дараа эдгээр итгэл үнэмшлийг хоёулаа төрийн шашин хэмээн зарлав.
Хүн амын ихэнх нь аль аль шашиныг хүлээн зөвшөөрдөг. Тэд хоорондоо нягт уялдаатай бөгөөд өнөөдрийг хүртэл бие биендээ харилцан нөлөөлж байна. Тува дахь буддист шашинтны хувьд бөө нарын дунд амьдралын бэрхшээлээс урьдчилан сэргийлэх зорилгоор эмчилгээ, тусламж авах нь түгээмэл хэрэглэгддэг арга юм.
Түрэг гаралтай бусад Сибирийн үндэстнүүдэд өөрчлөгдөж туссан зүйл бий. "Бөө" гэдэг үг нь Тунгуска хэлнээс гаралтай. Үүн дээр "adobe" гэж дууддаг. Энэ үгийн утгыг "мэдлэгт дуртай" эсвэл "бүжиглэх, хөдөлгөөн хийх чадвартай хүн" гэж орчуулж болно.
Орос хэл дээр энэ нь 18-р зууны хоёрдугаар хагасаас хойш гарч ирсэн. "Бөө" гэдэг үгийг Сибирийн ард түмний амьдралыг судалсан манай аялагчид, эрдэмтэд нийтээр хүлээн зөвшөөрөгдсөн шинжлэх ухааны үгсийн санд нэмж оруулав. Дараа нь дэлхийн уран зохиолд түгээмэл хэрэглэгдэх болсон.
Тува бөө мөргөлийн үндэс угсаа бол Тэнгрианизм юм. Төв Азийн ард түмний хамгийн эртний домог дүрслэлийг Тэнгрианизм гэдэг. Түркүүд анимистууд шиг Тэнгэр бурхан болох Тэнгэрт итгэдэг байсан, гэхдээ тэр үед тэнд амьдардаг байжээ. Тувад Тэнгри нь буга байдаг.
Бугын сахиусын оюун санааны зарчим нь хүмүүст болон бүх үндэстэн, улсуудад тушаасан бөгөөд бурхадын эзэн байсаар байсан. Тэнгэрийн шатлал дахь бурханууд алхам бүрийг эзэлж, эерэг ба сөрөг шинж чанаруудтай байв. Энэ бүхэн нь тэдний захирч байсан зүйлээс хамаарна.
Тувчууд Тэнгри мөн чанарыг олон талаас нь тоогоор илэрхийлсэн бол есын тоо бол түүний бүх гарал үүсэл нь хамгийн чухал ач холбогдолтой байв. Эрт дээр үеэс Тувагийн ард түмэн түүний хөгжил цэцэглэлт нь Есөн тэнгэрээс хамаардаг гэж үздэг байв. Орчлон ертөнцийг гурван ертөнц гэж үздэг байв.
• тэнгэрийн одон Курбусту хаан захирч байсан,
• газар нутаг, энд ивээн тэтгэгчдийн нэрс бол Эцэг Сар, Эх Нар юм.
• доод, Эрлик Ловун-хан, муу сүнснүүд захирдаг.
Хүн нас барж, биеэ булсан хойно сүнс шинэд хувилана.
Доод ертөнцөд гурван нүглийг мөнх бус гэж үзсэн:
• амиа хорлох
• эцэг эхийг алж байна
• байгальд хор хөнөөл учруулах.
20-р зууны эхэн үе хүртэл Тувад бүлгийн залбирал хийдэг байсан ба ууланд мөргөл үйлддэг байв. Гэрийн амьтад нь уулын сүнснүүдэд зориулагдсан байсан бөгөөд тэд үүнийг бусад хүмүүсээс "tydyk" гэсэн тусгай тэмдэг бүхий тусгай тэмдэгээр ялгаж байв. Энэ нь морины эрэг дээрх pigtail эсвэл буга дээр өнгөт тууз бүхий хүзүүвч байж болно.
Нар нь дулаан, гэрэл, энерги өгч, салхинд урсдаг гэдгээрээ хүндэтгэлтэй ханддаг байсан тул дэлхий дээр олон хамгаалагч сүнснүүд амьдардаг гэж үздэг. Тэдэнтэй зөвхөн зарим хүмүүс - бөө нартай харилцах боломжтой байв. Тиймээс бусад оршин суугчид энэ сүнслэг холболтыг бий болгоход тэдэнд итгэв.
Хувьсгал эхэлснээс хойш бөө мөргөл, бусад шашны адил хавчлага эхэлсэн. Гэхдээ тувинчууд өнөөг хүртэл цаг хугацаанд хүнд хэцүү замаар өөрсдийн бөөд итгэх итгэлийг үүрч ирсэн. Үүнийг устгах боломжгүй байсан. 20-р зууны 90-ээд оноос эдгээр газруудад дахин шинэчлэгдэж, бөө ардын уламжлал хэлбэрээр үеэс үе дамжин дамждаг байв.
Урьдын адил, тахилгат ёслолууд уулын ойролцоо хийгддэг бөгөөд зам, уулын хажууд "овоо" хэмээх дор овоолсон чулууг босгож, угсаа залгуулах сүнсийг сурталчлах зорилгоор хийдэг. Бөө мөргөлийн ёслолын үеэр чухал ач холбогдолтой байгалийн газрууд, жишээлбэл, хайлсан мод эсвэл хоёр хонгил бүхий нэг модыг мөн хүндэтгэдэг. Тувачууд голын эх үүсвэрийг сайтар хадгалдаг заншилтай.
Бөө мөргөлийг дагаж мөрддөг хүмүүсийн дунд өвөг дээдсийнхээ шашин шүтлэг нь хамгийн түрүүнд хэвээр байна. Оршуулгыг тусгай оршуулгын ёслол дагалддаг. Тахил өргөх ёслолууд өвөг дээдсийнхээ хүндэтгэлд зориулагдсан байдаг.
Бөө мөргөлчид гэр бүлд онцгой, хүндэтгэлтэй уур амьсгалыг бий болгодог. Тэд зөвхөн эцэг эхээ төдийгүй төрсөн газартаа хүндэтгэлтэй хандаж, хүүхдүүдийг хувийн үлгэр жишээгээр хүмүүжүүлж байхыг хичээдэг.
Тувад бөө мөргөл нь бараг анхны хэлбэрээрээ хадгалагдан үлдсэн гэж үздэг бөгөөд газарзүйн байрлалаасаа болоод уул нуруугаараа хөрш зэргэлдээ, тэдгээрийн нөлөөнөөс тусгаарлагдсан байдаг. Үүнээс гадна Азийн төв нь энд байрладаг бөгөөд энэ нь тувачуудын хувьд ариун утгатай юм.