Уншиж байна...

(Доорх зурганд тагна Тува Соён овгийн Их Бөө Шончур профессор С.И.Вайнштейн хамт байна.)
Профессор С.И.Вайнштейн Шончур бөөтэй уулзсан дурсамж 1963 оны зун би дахин гэнэтийн, санамсаргүй байдлаар Тувагийн агуу бөө Соён Шончурын мөрөөр дайрав. Түүний нэрийг би анх 1951 онд Тожугад хийсэн экспедицийн үеэр нутгийн хөтөч Кочагигаас ганцхан улуг-хам ( " их бөө ") Шончур-хам (хам гэдэг нь " бөө " гэсэн утгатай ) байдаг гэж хэлсэн үгнээс сонссон юм. Тувад , гэхдээ хаана байгааг нь Кочага мэдсэнгүй.

Дараа нь би тайга дундуур хэдэн зуун км морь, буга унаж явсан нууцлаг Шончур-хамтай уулзахаар тууштай хичээсэн боловч тэр уулзахаас зайлсхийв.
Би бөө мөргөлийг 1940-өөд оны сүүлчээр, голын эрэг дээрх Кетс руу хийх экспедицийнхээ үеэр судалж эхэлсэн. Тэр үед би өмнө нь хэд хэдэн бөө нартай ярилцаж байсан боловч Кетүүд ч биш, Тувачууд ч бай нутгийн оршин суугчдын дунд “ мундаг ” хэмээн алдаршсан бөөтэй урьд өмнө нь уулзаж байгаагүй юм. 1930-аад оны дунд үе гэхэд Тувагийн ихэнх бөө. үйл ажиллагаагаа орхиж, үлдсэн хэсэг нь танихгүй хүмүүстэй уулзахаас зайлсхийх бүхий л арга замаар тайгад нуугдаж байв.
Би Тува улсын зүүн өмнөд хэсэгт, Монгол Улсын хил дээр орших Тере-Хол нуурын арал дээрх Пор-Бажын цайзын археологийн малтлагын ажлыг толгойллоо. Тэр үед Тере-Холский дүүрэг нь Тоджа шиг хүрч очиход хэцүү, дүлий байсан байх. Тайгын замаар мориор явж, эсвэл онгоцоор тийшээ очих боломжтой байсан - тэр үед нэг ч машин эдгээр бүс нутагт хүрч байгаагүй. Эдгээр газрууд хөл хөдөлгөөн ихтэй байсангүй. Нуураас 10 км-ийн зайд орших Кунгуртуг хэмээх жижиг тосгоны гадна хааяадаа дан ганц юрк, загасчид, анчдын тахал дээд цэгтээ тулдаг байв.
Нуурыг онгон тайга, намаг хүрээлсэн бөгөөд холоос Хан-Тайгын өндөр цастай нуруунууд харагдаж байв. Цаг хугацааны улмаас эвдэрч сүйтгэгдсэн боловч арал дээр эртний цайзын сүрлэг хэрэм байсаар байв. 1963 оны 7-р сарын зуны нэгэн орой малтлагад оролцогчид бид галын эргэн тойронд цугларч, өдрийн ажлын явцын талаар ярилцав. Тэр орой манай завь дээр загас авчирсан миний шинэ танил хөгшин загасчин Соён Алдын-оол галын дэргэд суув. Тэр бидэнтэй тайван ярьж, Тувагийн урт гаансыг асааж байв. Алдын-оол малтлага судлахыг сонирхож, зарим олдворыг үзэж, дараа нь нуур, цайзын гарал үүслийн талаар маш сонирхолтой домог ярьсан юм
Би үүнийг Алдын оол ахаас хэнээс сонссон бэ гэж асуув. " Шончур-хам гэж " хариулав. Загасчин нуурын хойд эрэг уруу дохиод: " Тэр саяхан тайгагаас гарсан, одоо тэр энд амьдардаг: түүний урц холгүй байгаа ." Энэхүү гэнэтийн мэдээ намайг хэрхэн сонирхож, догдлуулж байгааг уншигч амархан төсөөлнө.
Шончур бөөг харах хүслийг минь мэдээд Алдын-оол ахтайгаа ярилцаж, бидэнтэй уулзахаар итгүүлэхээ амлав. Үнэхээр ч хэд хоногийн дараа тэр бөө хүнээс урилга авчирч, өөрийнхөө юрта руу зочлов. Алдын-оол биднийг дагалдана гэж амласан. Тувагийн бөө мөргөлийг бүрэн судалж харуулах боломж олгох асуултуудад хариулт авах гэсэн хүсэл эрмэлзэл төдийгүй Сибирийн бөөгийн өнгөт гэрэл зургуудыг анх удаа хийх ховор боломж намайг татсан юм. Түүний шинж чанарууд. Тэр үед манай малтлагын зураг авалтад ирсэн Москвагийн зураглаач Ю.Н.Алдохин хуаранд байсан тул ёслолыг өнгөт хальсан дээр буулгах найдвар хүртэл байсан.
Шөнийн зан үйл
Шончур бөө Урилгыг аваад маргааш нь бид бөө Шончур дээр очихоор явлаа. Алдын-оолын загас агнуурын жижиг завинд таван хүн байсан бөгөөд бөө биднийг хүлээж байсан хойд эрэг рүү аажмаар хөвж байв. Надаас гадна бөөгийн ах, зураглаач Юрий Алдохин, экспедицийн ажилтнууд байлаа.Харанхуй болсон үед ганцаардмал гэмээр эсгий юрт (урц) барьсан харагдаж эхлэв. Олон жилийн жин дор бөхийсөн өндөр туранхай өвгөн түүнээс аажмаар гарч ирэв. Энэ бол Тувагийн уламжлалт дээл өмссөн бөө Шончур байв; Тэрээр эелдэгээр мэндчилэн, бүгдийг нь уг юрт урилаа.
Орон байр нь гал голомтоор маш хурц гэрэлтэж байв. Түүний чимэглэл баялаг биш байсан. Үүдний эсрэг талд хамгийн хүндтэй газарт торны хананд наалдсан бөөн бөөрөнхий хэнгэрэг байв. ойролцоо ханан дээр сийрэг хувцастай жижиг шүтээнүүд өлгөгдсөн байв: сүнсний савууд - бөөгийн үйлчлэгчид. Бүрэнхийд тэдний шаргал нүд нь түгшүүртэй гялалзаж байв.
Шончур биднийг хажууд нь суулгаж, Тувагийн давсалсан цайгаар дайлав. Бид яриа өрнүүлэв. Би түүнд арал дээр юу хийж байгаагаа ярьсан. Шончур мянга гаруй жилийн тэртээ баригдсан том ордон дэлхийн давхарга дор болж хувирсанд чин сэтгэлээсээ гайхав. Аажмаар түүнтэй болон түүний зочломтгой эхнэртэй хийсэн яриа маань Шончурын тухай өөрийнхөө түүх болж хувирав.
- Та яаж бөө болсон бэ? - Эцэст нь би сонирхсон асуулт асууж байна.
- Би яаж бөө болсон юм бэ? - Шончур-хам асуултаа давтан хэлээд хуучин Тувагийн хоолойг асаан үргэлжлүүлэн гал голомтын бүжиглэж буй гэрлүүдийг ширтэн чимээгүй болов. Дараа нь тэр түүхээ аажмаар эхэлнэ.
Шончур бөөгийн түүх
Зүүн Саяны ууланд төрсөн. Эцэг нь Тувагийн эртний шар буурцгийн гэр бүлээс гаралтай байв. Тэрээр бүх Тувагийн хүүхдүүдийн нэгэн адил өсч томорсон: тоглож, аавдаа тусалж, бүр түүнтэй хамт ан хийж явсан. Тэрээр 14 настай байхдаа үл ойлгогдох өвчинд нэрвэгджээ. Хар дарсан зүүд зүүдэлж эхлэв. Үүний дараахан тэрээр эцэг эхийнхээ тахал өвчнөөс зугтаж, тайгад ганцаараа тэнэж, бараг юу ч идсэнгүй. Тайгад хэдэн өдөр тэнэж байснаа санахгүй байсан.
Эцэст нь хамаатан садан нь түүнийг маш их зовж шаналж, ядарч туйлдсан байдалтай буцааж авчрав. Түүнийг ухаан орохыг нь хүлээлгүй “ том ” бөө түүн дээр уригджээ : ийм заншилтай байв.
Бөө мартагдан хэвтэж байсан Шончурын хажууд шөнөжингөө эргэлдэв. Үүр цайх үеэр уригдсан бөө өвчний шалтгааныг тэнд байсан хүмүүст мэдэгдэв: удаан нас барсан бөөгийн сүнс - Соён овгийн өвөг дээдэс Шончурт нэвтэрсэн байв. Тиймээс хамаатан садан нь өвчтөнийг эдгэрэхийг хүсч байвал түүнийг бөө болго. Шончур үүнийг хүсээгүй, тэр айж, хэдэн өдөр эрс татгалзав. Гэхдээ хөгшин бөөгийн хэлсэн үг хамаатан садны хувьд хууль байв. Тэд өсвөр насны хүүхдийг бөө болоход нь итгэж, Шончурт бөөгийн дагалдах хэрэгслийг хамтад нь бэлтгэсэн: хэнгэрэг (донгур), алх (орба), толгойн өмсгөл, богино боловч хүнд кофтан (териг), тусгай гутал.
Дараа нь ойролцоох дахин цуглуулж, тусгай баяр ёслол, ямар үед урьж бөө шончур болон түүний ойр хамаатан садан нь дэргэд нь хэнгэрэг нь дуулж хийж амьдарч байсан гэр бүлийн бүх гишүүд " сэргээж " хэнгэрэг, мөн дараа нь бүх хамаатан садан түүнийг алхаар цохиж эргүүл. Шончур өөрөө хамгийн сүүлд хэнгэрэг цохисон. Ёслолын дараа түүний хэнгэрэг " амь орж " , тэр үеэс онгод тэнгэрийн ертөнцөд бөөгийн тэнүүчлэлд " морь " болж иржээ. Тэр үед алх нь ташуур болон хувирч бөө нь " морь " -г нь хөөв . Шончурыг бөө болгосны дараа өвчин нь арилж эхлэв.
Тэрээр хүмүүсийг, амьтдаас бузар сүнснүүдийг (аза) хөөн зайлуулсан. Муу ёрын сүнснүүдтэй тэрээр цуцалтгүй тэмцэх хэрэгтэй байв. Энэ тэмцэлд түүнд сайхан сэтгэлтэй туслах сүнснүүд (eeren) тусалсан. Дээд ертөнцөд Шончурын хэлснээр хүчирхэг Хан Курбусту захирдаг бол дунд хэсэгт сүнснүүдээс гадна хүмүүс бас амьдардаг бөгөөд Доод ертөнцөд бүх муу хүчний захирагч цуст Эрлик захирдаг ...
Шончур түүхээ дуусгаад би бөөгийн хангамжийг үзүүлээд өгөөч гэж гуйв. Тахилгын толгойн чимэг нь улаан даавуугаар чимэглэсэн арьсан туузаас бүрддэг байв. Дээрээс нь өтгөн эгнээний өд бэхэлсэн байв. Даавуугаар чимэглэсэн урт арьсан оосорыг доор нь оёдог. Боолт дээр хүний нүүрний дүрс нь нөхцөлт байдлаар хийгдсэн боловч нүд, хамар, ам, чих гэх мэт маш тод хатгамалтай байдаг. Бөөгийн кафтан дотор бугын арьсаар дотор нь үслэг эдлэл оёж, ханцуй, захыг нь улаан даавуугаар засдаг. Хүний араг ясны гарын ясыг кафтан дээр цаа бугын үсээр хатгаж, мөрөндөө бүргэдийн өд оёдог. Муу сүнснүүдээс хамгаалах ёстой байсан кафетан дээр нум, есөн сумны төмөр загварыг оёдог. Хэрээний оёмол арьс, багана, нугас - онгодын сав - бөөгийн туслахууд, мөн нээлттэй улаан амтай могойнуудын зураг.
Хэнгэрэг нь нэг талдаа бугын арьсаар бүрсэн модон ирмэгээр хийгдсэн болж таарав. Энэ нь есөн од, марал, улбар шар өнгийн хоёр шилмүүст дүрслэгдсэн байдаг. Хэнгэрэг дээрх бүдүүвчилсэн зураг нь манай эрин үеийн эхэн үеэс эхтэй хадны дээрх эртний зургуудтай төстэй байв.
Орой унаж байв. Гэрийн үүдний арьсан хөшиг салхины дор бага зэрэг нээгдэхэд нуурын дээгүүр час улаан нар жаргах нарийхан нарийхан зурвас харагдав. Шончур хуурай мөчрүүдээ гал руу шидэв. Орон сууцны торон ханан дээр дөл бүжиглэж байв.
Бөө нар ихэвчлэн шөнө дөлөөр зан үйл хийдэг. Шончурын тохиролцсон гэдэгт би итгэлгүй байсан тул ажилдаа амжилт хүсье гэж захиас илгээж өгөхийг түүнээс хүссэн. “ Сүүлийн үед би нурууны өвчнөөр шаналж байгаа бөгөөд энэ нь миний ажилд саад болж байна, яагаад гэвэл би үргэлж бидний ажилладаг газар дээр бөхийх хэрэгтэй болдог. Та надад хандаж болох уу? "- Би Шончур руу эргэв. Бага зэрэг тээнэгэлзсэний эцэст тэр зөвшөөрсөн боловч бид нар жаргаж, бүрэн харанхуй болохыг хүлээх хэрэгтэй гэж хэлэв.
Үүнээс өмнө би Енисей тайга, Подкаменная Тунгуска, Монголын тал нутагт бөөгийн зан үйлийн талаар янз бүрийн сонин хачин зүйлээр дүүрэн хөгшчүүлийн тухай түүхийг сонсч байсан. Би өнгөрсөн зууны аялагч жуулчдын сэтгэл хөдөлгөм тайлбарыг уншиж байсан боловч эртний бүх шинж чанаруудтай бөөгийн зан үйлийг урьд өмнө харж байгаагүй.
Эцэст нь харанхуй болж, шөнийн одод юртын утаан нүхэнд тусахад Шончур шүтлэгийн хувцас өмсөж эхлэв: толгойн өмсгөл, гутал, хүнд зан үйлийн кафет. Эхнэр, ах нь түүнд зарим нэг эд зүйлийг өмсөхөд нь туслав. Өвгөн хүнд костюм, хэнгэрэг хүнд байгаа нь мэдрэгдэж, Шончур энэ хувцастайгаа хөдөлж чадах эсэхэд өөрийн эрхгүй эргэлзэв.
Шончур ядарсан байдалтай гал руу алхам алхаж, гартаа хэнгэрэг барин гал дээр бөхийж хатсан мөчрүүдээ шидэв. Хэнгэрэг илүү сайн сонсогдохын тулд тэр үүнийг хатаав.
Гал зуухны дэргэд хэдэн хүн сууж байв. Хүмүүсээс хачин урт сүүдэр унав. Хүннүгийн ертөнцийн эртний овог аймгууд энд амьдарч байсан Ази тивд, галын гэрэлд дархан цаазат газарт бөө нарын оролцоотойгоор ёслол үйлддэг байсан тэр холын цагт цаг хугацааны машин биднийг олон зууны нууцлаг зайд аваачсан юм шиг санагдлаа. туслах сүнсний дүрсийг амьтан, шувуу хэлбэртэй дүрсээр дараа нь өдөр бүр хаданд сийлэв.
Шончур хэнгэрэг хуурай байсан эсэхийг шалгасны дараа хэнгэрэг - " морь " руу энхрийлэн эргэж , морь холын замд бэлэн байгаа эсэхийг асуув. Дараа нь тэр түүнийг яг л амьд амьтан шиг зөөлхөн алгадаж, түүнийг арьсан, сүүгээр тосолж өгөв. Одоо хэнгэрэг - " морь " хооллож байна - та эхлүүлж болно. Түүнд хэнгэрэгийг дарахад бөө шалан дээр хүндээр суугаад нүдээ анин гал руу нуруугаа харуулан туслах сүнсийг дуудаж намуухан дуугаар аажмаар дуулж эхлэв.
Бид дуу хураагуураа асааж, хэнгэрэг хүртэл тахилгын үг, цохилтыг тэмдэглэж эхлэв, ховор, эхэндээ нам гүм боловч аажмаар чанга, чанга. Оператор Ю.Н. Юртоны ханан дээр суусан Алдохин аль хэдийн зураг авалтандаа оржээ.
Бөө өөрийн дуу хоолойгоо аажмаар өндөрсгөхдөө бөө нь түүний туслах сүнс - амьтан, шувуу: хэрээ, шонхор, нугас, загас, могой, хүчирхэг уулын ямаа гэх мэтийг жагсаав. Тэрээр тэднийг магтаж, тэдний гавьяаг дуулж, тэд юу хийж байгаагаа хэлэв. цаг хугацаа. Тиймээс тэрээр шувуудын тухай дуулав: “ Тоджа нуурыг тойрсон янз бүрийн өнгөт есөн шувуу нисдэг. Тэд нисдэг, гадагшаа хар ... ". Тэрээр санаандгүй хурдан бөгөөд амархан босож, шувууны нислэгийг дууриаж, юртоны хажуугаар хэд алхав. Тэр шувуу шиг хойд дүрдээ хувилж, далавч шиг гараа аажуухан дэлбээд доош бөхийхөд ямар нэгэн зүйл хайж байх шиг санагдав. Тэр даруй тэр хэрээ шиг хэд хэдэн удаа чанга дуугарав. Түүний үгнээс түүнийг Дээд ертөнц рүү нислээ үргэлжлүүлж байгаа гэж ойлгох боломжтой байв.
Хэнгэрэг цохилох нь нэг бол унав, нэг бол морины гүйлтийг санагдуулам чанга, хэмнэлтэй сонсогдож байв. Заримдаа тэд "огцом санамсаргүй буудлага шиг харагдаж байсан боловч дараа нь бараг л сонсогдохгүй болжээ. Замдаа тааралдсан муу ёрын сүнснүүдтэй ярьж байсан бөөгийн дуу хоолой бид энэ бүх хугацаанд сонсогдож байв. Эхлээд тэр тэдэнтэй хүндэтгэлтэйгээр ярьсан боловч Хэрэв тэд яагаад - тэд дуулгаваргүй байсан бол бөөгийн дуу хоолой заналхийлсэн, эсэргүүцэлтэй сонсогдож эхлэв.Муу ёрын сүнснүүдийн нэгэнд тэр дараах байдалтай эргэж:
- За, алив!
Би чамтай тулалдах болно.
Надад төмөр сум байна!
Чи надад юу хийх гэж байна, бод!
Уушиг, зүрх сэтгэлээ бодоод үз дээ
Таны амьдралын тухай!
Хэрэв та эрэгтэй бол ялна
Хэрэв та бүтэлгүйтвэл үхэх болно!
Хэрэв та айхгүй бол хүрээд ирээрэй!
Надад хүч чадал, хүч чадал байна.
Танд байгаа юу?
Уулзъя, эцэст нь бид эрчүүд шүү дээ, -
Хэн хүчтэй болохыг олж мэдье!
Намайг хөл дор чинь оруулахгүй гэдгийг чи харах болно!
Муу ёрын сүнснүүд, бидний харж байгаагаар бөөгийн үзэж байгаагаар мөнх бус, уушиг, зүрх сэтгэлтэй байдаг. Тэднийг алж, даван туулж, айж, бөөгийн хүслийг биелүүлэхээр албадаж болно.
Гэнэт бөө чимээгүй болж огцом үсрэн босов. Бараг бүжиг дээр тэр хэд хэдэн хөдөлгөөн хийж, намайг хөнгөвчлөх, эрх чөлөөгөөрөө гайхшруулсан (би түүний костюмаа өмсөөд ямар хэцүү байдалтай хөдөлж байсныг нь сайн санаж байсан). Тэрбээр заналхийлсэн поз гэж үзээд хэнгэрэгийг богино бөгөөд хүчтэй цохилтоор цохиж эхлэв. Түүний нүд нь аниагүй хэвээр байв (бид бичлэгийг анх харж байхдаа үүнийг тогтоосон - эртний угсаатны зүйчид үүнийг бөө нарын дунд тэмдэглэж аваагүй). Түүний уйлах, хөдлөх хөдөлгөөн, нүүрний хувирлаар Шончур гүнзгий сэтгэлийн хөөрөлд автсан нь илт байв. Тэрбээр энэ үгийг эхэнд нь байсан шигээ уянгалахаа больж, гэнэт сөөнгө хоолойгоор хашгирав. Одоо тэр хуучин муу санаатай дайсан болох муу ёрын сүнстэй хамт ширүүн тэмцлийг ууртайгаар дүрслэн харуулав. Унтраах галын сулхан гэрэлд улаавтар үрчлээтсэн, туранхай, хөлс дуслаар бүрхэгдсэн, гүн живсэн, хаалттай нүдтэй бөөгийн царай дахиад л аймаар царай гаргалаа. Бамбай шиг хэнгэрэгний ард нуугдаж, тэр амархан гүйж, муу ёрын сүнсийг хөөж, ёроолын эргэн тойронд үсэрч, нүдээ нээхгүй байсан ч хачин байсан ч тэнд байсан хэнийг ч гэмтээсэнгүй.
Бөөгийн уйтгартай хашгиралтаас сүнс тэмцлээс зайлсхийж байгааг ойлгох боломжтой байсан: эсвэл тэр ус руу үсрэн загас болон хувирч, дараа нь шувуу болж, үүлэн дунд нуугдав. Бөө дайсныхаа араас хөөхийг туслах туслах сүнснүүдээ чанга дуугаар дуудав. Өөрөө ганцаараа Шончурын хэнгэрэгийн цохилт унтарч байхад хэлж чадах үгсийг нь шүүж үзвэл муу ёрын сүнсийг дийлэхгүй байв. Гэхдээ дараа нь туслах сүнснүүдээс тусламж ирэв. Хэнгэрэгэнд хүчтэй цохилт өгсөн - тэр бөө нь хурц төмөр сумаараа муу ёрын сүнсийг буудсан юм. Буудлага нь тийм ч оновчтой биш байсан: сүнс зөвхөн шархадсан бөгөөд зугтжээ. Бөө араас нь гүйлээ. Гэсэн хэдий ч сүнс бүх талаар зайлсхийсэн. Бөө хүн хурдан, авхаалжтай, гэнэтийн огцом хөдөлгөөн хийсэн. Тэр үсрээд эцэст нь дайсныг гүйцэж түрүүлэв. Тэмцэл эхлэв. Дайснууд унаж, байшингийн шалан дээр өнхрөв. Бөө муу ёрын сүнсийг хэнгэрэгээр хүчтэй дарав. Тэрбээр хэнгэрэгийн цохилтыг шүүж үзээд зугтахыг оролдсон боловч бүтэлгүйтэв. Эцэст нь сүнс ядарч туйлдсан бололтой; бөө хэнгэрэг өргөөд доор нь харуулснаар үүнд итгэв. Шончур сүнсийг үл тоомсорлон өшиглөж, дараа нь түүнийг гишгэж эхлэв; Хэсэг хугацааны дараа бөө муу ёрын сүнсийг амандаа авчраад долоогоод дуртайяа идэв.
- Би чамайг идсэн, уушги, элэгийг чинь идсэн! Миний улаан цусыг долоохыг би танд зөвшөөрөхгүй!
Тиймээс, гайхалтай тэмцэлд ялалт байгуулж, муу ёрын сүнс ялагдав.
... Бөө тэнүүчлэлээсээ буцаж ирснээ зарлав. Юртегийн дагуу хэд алхаад Шончур гүн ядарсандаа шалан дээр хүчтэй живээд хэдхэн минутын дараа нүдээ нээлээ. Дахин бид урд, нуруутай, бөхийсөн, маш их ядарсан хүнийг харав.
Шөнө дундын аль хэдийн өнгөрчихсөн байсан ч бид явах гэж яарсангүй. Бид саяхныг хүртэл орчин үеийн кино театрт сансар судлалын тухай кино үзэж, хүрээлэнгүүд, сургууль, номын дэлгүүрүүд, үйлдвэрүүдтэйгээ Тувагийн нийслэл хотын наранд хурсан гудамжаар явж байсан гэж итгэхэд бэрх байлаа. Гэхдээ шинэ Тува болон эртний бөө хоёр хоёулаа бодит байдаюю байсан бөгөөд яг энэ бодит байдал нь 1944 оноос хойш ОХУ-ын бүрэлдэхүүнд орсноос хойш богино хугацаанд залуу бүгд найрамдах улс хичнээн их алхам хийснийг бидэнд онцгойлон мэдрүүлсэн юм. Үнэхээр 13 жилийн өмнөхөн Тувад хүн амын тооллого явуулж, Тувачуудын 90 гаруй хувь нь бичиг үсэг мэддэггүй, бүгд найрамдах улсад 725 бөө байдаг болохыг тогтоожээ. 100 Тувач тутамд нэгээс илүү бөө, түүний дотор хүүхдүүд.
Үүрд баяртай гэж хэлье
Маргааш нь би дахиад Алдын-оолын завиар Шончур руу явлаа. Энэ удаа би түүнтэй бөөгийн шашны талаар янз бүрийн асуулт асууж нэлээд удаан ярилцлаа. Тэр миний асуултанд чадах чинээгээрээ дуртайяа, бүрэн дүүрэн хариулаад зогсохгүй тэр өөрөө Тере-Холмын дээгүүр харсан онгоцнуудын тухай, миний буудаж байсан камерын тухай, бусад олон зүйлийн талаар маш их зүйл асуусан. . Би өвгөнөөс бөөгийнхөө хантаазыг дахин өмсөөрэй гэж хүсээд, би тэр юртын урд зүлгэн дээр би түүнтэй, түүний эхнэр, Алдын-оол нартай хамт дурсгалын зураг татуулав.
Надтай салах ёс гүйцэтгэж байхдаа тэр гэнэтийн байдлаар:
- Өмнөх шигээ агуу бөө болох надад аль хэдийн хэцүү болсон. Би хөгширч, өвчтэй болсон. Амьдрал өөрчлөгдсөн. Би урьдын адил муу ёрын сүнснүүдтэй тэмцэж чадахгүй. Би Кунгуртуг тосгонд байгаа хүү дээрээ нүүнэ. Би онгодуудтайгаа үүрд салах ёс гүйцэтгэнэ.
Долоо хоногийн дараа би Шончурт дахин очиж бэлэг авчирлаа. Дараа нь гэнэтийн зүйл болжээ. Түүний үгийг санаж би өвгөнөөс бөөгийн эд зүйлээсээ музейд хандивлах эсэхийг маш их эргэлзэж асуув. Миний бүх хүлээлтээс гадна ... тэр зөвшөөрөв. Хэлэлцээргүйгээр тэр даруй дагалдах хэрэгслийн нэг хэсгийг хандив болгож надад нэг хэсгийг хандивлав (би Тувагийн музейд хүлээлгэн өгсөн бөгөөд өнөөдрийг хүртэл хадгалагдаж байгаа). Бид Шончуртэй халуун дотноор үдэж, тэр намайг дахин түүн дээр зочлохыг урьсан юм.
Би энд дахин зочлох болно гэж үнэхээр найдаж байсан. Гэхдээ би тэр үед үүрд баяртай гэж бодож байсангүй. Хэдэн жилийн дараа би дахин Кунгуртуг тосгонд ирсэн боловч Шончур саяхан нас барсныг мэдсэн. Хувь заяаны хүслээр бидний оролцсон ёслол их бөөгийн амьдралд хамгийн сүүлчийнх нь болж хувирсан гэдгийг би бас мэдсэн.
Choigoo Shamanic Path

Баруун баннер

Баруун баннер

Calendar 2018

Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Ханшийн мэдээ

Холбоо барих

 

  •  Баянзүрх дүүрэг , 1-р хороо , 22 дуаар байр , 22 тоот.
    Шуудангийн хайрцаг: Улаанбаатар - 49 дүгээр салбар, 922
  •  976-11-458654, Fax: 976-11-458654
  •  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Та бөөгийн тухай мэдлэг хаанаас авдаг вэ?
http://www.zoofirma.ru/